پیج اینستاگرامی
بهترین صرافی ارز دیجیتال + 250 تتر جایزه

شاید برای شما پیش آمده که هنگام دانلود فیلم با گزاره هایی مانند: Bluray ، CamRip ، DVDRip و … روبرو شودید. در این نوشتار می خواهیم شما را با کیفیت انواع فیلم هایی که در سایت هایی فیلم مانند کول دانلود پخش می شوند آشنا کنیم…

CAM:

به این فیلم ها “رو پرده ای” نیز می گویند که حتماً تا به حال به گوشتان خورده است. Cam از اول کلمه Camera گرفته شده و اشاره به این موضوع دارد که این نسخه از فیلم ها به وسیله دوربین های فیلمبرداری دیجیتال و توسط افراد در سینما ضبط شده است. گاهی از یک سه پایه برای ثابت کردن دوربین در محل استفاده می شود، ولی اکثرا استفاده از سه پایه ممکن نیست و در طول فیلم لرزش دوربین کاملا احساس می شود . حتی بعضی اوقات محل نشستن فرد فیلم بردار ثابت نیست و قسمتهایی از فیلم از زوایای دیگر فیلم برداری می گردد! این فیلم ها معمولا Crop شده اند و هنگامی که نوشته ای روی پرده نمایش داده شود ، این حالت مشخص می گردد (مثلا نیمی از نوشته دیده نمی شود) . معمولا اولین نسخه ای که از فیلم ها در اینترنت منتشر می شوند نسخه Cam می باشند , کیفیت صدای این نسخه نسبتا پایین بوده و توسط میکروفن خود دوربین ضبط می شود .برای فیلم های کمدی و طنزگونه به هیچ وجه دیدن این نسخه توصیه نمی شود زیرا اصولاً هنگام بیان دیالوگ های خنده دار فیلم به جای شنیدن صدای فیلم صدای قه قهه تماشاگران را خواهید شنید. کیفیت تصویر در این نسخه متوسط و رو به پایین است و احتمال دارد حین دیدن فیلم با سرهای تماشگران در پایین صفحه مواجه شوید! و یا سایه برخی تماشاگران درحال راه رفتن!

TELESYNC – TS:

این نوع ریلیز از لحاظ کیفیت تصویر تقریبا شبیه CAM بوده ولی صدای آن از یک منبع خارجی ضبط شده است (این منبع معمولا Jack خروجی هدفون در صندلی مخصوص افراد با شنوایی ضعیف در سینماهاست). البته در بیشتر موارد عمل ضبط در یک سالن خالی سینما یا از پنجره اتاقک آپاراتچی سینما و به وسیله دوربین‌های حرفه‌ای‌تر انجام می شود و دوربین بر روی سه پایه ثابت شده است تا لرزشی در کار نباشد، در نتیجه کیفیت تصویر اندکی بهبود می‌یابد. دقت کنید که خیلی از لینک‌هایی که در نام آنها TS دیده می‌شود، در حقیقت CAM هستند و تنها عنوانشان عوض شده است پس در صورت وجود Sample برای فیلم، قبل از دانلود کامل حتما نمونه را چک کنید.

TELECINE – TC:

یک دستگاه “تله سینه” ، از روی نوار Positive فیلم (همان نوار آپارات در سینما) یک نسخه دیجیتالی ایجاد می کند. از لحاظ تئوری کیفیت صدا و تصویر این گونه فیلم باید خوب باشد، ولی بسته به نوع دستگاه TeleCine و مهارت فردی که با دستگاه کار می کند، عموما کیفیت ها نوسان دارد. در این نوع ریلیز، نسبت طول به عرض (Aspect Ratio) کاملا صحیح است و فیلم کشیده شده یا Crop شده نیست. این نسخه را کمتر در اینترنت مشاهده خواهید کرد. یکی از دلایل آن این است که این نسخه از طریق دستگاه های تبدیل آنالوگ به دیجیتال تهیه می شود و به دلیل گران بودن این دستگاه ها، این نسخه کمتر رواج دارد و همانطور که میبینید Releaseهای خیلی کمی از این کیفیت در سطح نت دیده می شود.

SCREENER – SCR:

معمولا پیش از اکران عمومی فیلم ها، نسخه ای از فیلم بر روی نوار VHS، به فروشگاه های ویدیویی و یا مراکز فرهنگی جهت کارهای تبلیغاتی و یا بررسی و نقد فیلم فرستاده می شود . نسبت ابعادی (Aspect Ratio) این فیلم ها، همواره ۴:۳ است (به صورت تمام صفحه). یکی از مشکلات این نوع ریلیز ، پیغام هشداری است که بر روی این فیلم ها درج می گردد. این پیغام بصورت یک واترمارک بوده و حاوی اطلاعات کپی رایت فیلم و پیگیری کپی برداری غیرقانونی از فیلم است. این پیغام معمولاً در فواصل زمانی مشخص و برای چند ثانیه به نمایش در می آید (در مواردی در کل زمان فیلم نیز وجود دارد) برای جلوگیری از ردگیری این پیام را کدر یا محو می کنند. بسته به کیفیت و کارآیی ابزارآلات استفاده شده برای تهیه نسخه SCR، فیلم ممکن است کیفیت خیلی خوب (کپی از نسخه Master) و یا کیفیت بسیار ضعیف داشته باشد. این فیلم ها عموما به صورت VCD یا حداکثر SVCD در آمده و روی شبکه قرار می گیرند.

راهنمای کیفیت فیلم ها

DVD-Screener – DVDSCR:

این ریلیز ویژگی‌هایی شبیه Screener دارد اما نکته این است که در دو سه سال اخیر، نسخه‌های پیش‌نمایش به صورت DVD (ولی یک DVD بدون اضافات و پشت‌صحنه‌ها و…) ارایه می‌شوند. در این نوع نیز اکثرا پیغام Ticker یا همان هشداردهنده کپی‌رایت وجود دارد. DVDSCRها اکثرا به صورت SVCD یا Xvid و DivX تبدیل شده و سپس روی شبکه قرار می‌گیرند و کیفیت قابل قبولی دارند.

R5 LINE – R5:

می‌دانید که در انتشار DVDها در جهان، کل دنیا به ۹ ناحیه تقسیم‌بندی شده است. کد منطقه‌ای دی‌وی‌دی نوعی روش مدیریتی است که به توزیع کنندگان فیلم این اجازه را می‌دهد تاریخ، محتوا و قیمت هر فیلم را بر اساس منطقه مذکور پیش‌بینی و کنترل نمایند. هر منطقه شامل چند کشور مختلف می‌شود. این مناطق عبارتند از: کد ۰ (صفر): به شکل غیررسیمی به عنوان سراسری و جهانی معنا می‌شود؛ درحالی که به شکل رسمی معنایی ندارد. کد ۱: آمریکا، کانادا، برمودا، کارائیب و کلیه مناطق تحت کنترل آمریکا کد ۲: اروپا، خاورمیانه، ژاپن، آفریقای جنوبی، سوازیلند، لسوتو، گرینلند و مناطق تحت حاکمیت فرانسه کد ۳: جنوب شرقی آسیا، کره جنوبی، تایوان، ماکائو کد ۴: آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، مکزیک، نیوزلند، استرالیا، اقیانوسیه و پاپوآ گینه نو کد ۵: بنگلادش، هند، نپال، افغانستان، سریلانکا، اوکراین، بلاروس، روسیه، قزاقستان، پاکستان، آفریقا (بجز: مصر، آفریقای جنوبی، سوازیلند، لسوتو) آسیای مرکزی، مغولستان، کره شمالی کد ۶: چین کد ۷: رزرو شده برای آینده کد ۸: مراکز بین‌المللی همچون: کشتی‌های کروز، سفینه‌ها و ایستگاه‌های فضایی کد ۹ – همه: شامل هر هشت کد بالا شده و امکان پخش در همه‌جا را دارد. یک تفاوت DVDها در نواحی مختلف در Rating آنهاست، مثلا صحنه‌های دارای خشونت یا Nudity در ناحیه خاورمیانه حذف می‌گردند. تفاوت دیگر زبان فیلم و زبان زیرنویس DVD است. حال R5 مخفف Region 5 است به معنای DVDهایی که برای منطقه ۵ منتشر شده اند. در Region 5 همیشه DVDها چند هفته زودتر به بازار می‌آیند (چون در این منطقه عموما اکران سینمایی همزمان با جهان وجود ندارد). پس R5 از نظر کیفیت تصویر همانند یک DVD-Rip است، ولی چون زبان دی‌وی‌دی‌های ناحیه ۵ انگلیسی نیست، در ریلیز R5 صدای انگلیسی از یک منبع خارجی گرفته شده و روی فیلم سینک می‌گردد.

DVDRip:

یک کپی از نسخه DVD اوریجینال نهایی است که به بازار ارائه شده است. این ریلیز معمولا با اندکی فاصله از پایان اکران فیلم در سینماها، در اینترنت پخش می‌گردد. اکثر DVD-Ripها به صورت DivX یا Xvid تبدیل و ارایه می‌گردند و کیفیت عالی دارند.برای دانلود فیلم ایرانی نسخه های DVDRip بهترین گزینه میباشد.

TV-Rip

بیشتر این نوع از فیلم ها را در سریال ها مشاهده می کنیم. این فیلم ها از اپیزودهای مختلف سریال‌های تلویزیونی که توسط دستگاههای DVD ماهواره‌ای و یا از شبکه‌های کابلی آمریکا ضبط می‌گردند. در برخی از این نوع فیلم‌ها در انتهای هر اپیزود، مصاحبه‌ها، پشت‌صحنه‌ها و حتی مسابقات غیررسمی نیز نمایش داده می‌شود. واژه PDTV در لینک مربوط به سریال‌ها بسیار مشاهده می‌گردد. PDTVها از طریق یک کارت کپچر دیجیتال در کامپیوتر به طور مستقیم دریافت و ذخیره می‌گردند، لذا معمولا بهترین کیفیت را دارند. این ریلیز هم به صورت SVCD و هم به صورت Divx/Xvid یافت می‌شود.

WorkPrint یا WP

این نوع از نسخه ها برای افزادی مناسب هستند که کاسه صبرشان لبریز شده و بی صبرانه در انظار دیدن یک فیلم هستند، این ریلیز یک نسخه از فیلمی است که هنوز مراحل پیش تولید Post Production آن به پایان نرسیده است. در این نوع ممکن است برخی از صحنه‌ها و یا موسیقی‌ها و صداها موجود نباشند و کیفیت تصویر نیز از خیلی ضعیف تا بسیار عالی متغیر است. برخی از WPها با نسخه نهایی تفاوت های زیادی دارند.

Divx Re-Enc

این نوع فیلم ها، در واقع حاصل تبدیل VCD اریجینال فیلم، به یک فایل با حجم پایین (۱۵۰الی ۲۵۰مگابایت) از نوع Divx/Xvid هستند. عموماً، لینک های این ریلیز، در فروم ها با ظاهری شبیه Film.Name.Group.1of2 دیده می شوند. دو گروه مشهور که Divx Re-Enc را تهیه و در شبکه پخش می کنند عبارتند از SMR و TND. این ریلیز اصولا ارزش دانلود کردن ندارد، مگر اینکه شما بر داشتن فیلم، با حجم پایین، ولی با بهترین کیفیت ممکن اصرار داشته باشید.

راهنمای کیفیت فیلم ها

Watermarks

بسیاری از فیلم هایی که از طریق بلاگرهای آسیای شرق و جنوب شرقی در شبکه منتشر می شوند (که به Asian Silvers یا PDVD معروفند)، در گوشه ای از تصویرشان، نام گروه مسئول در خرید و پخش غیرقانونی فیلم به صورت یک حرف یا یک عبارت درج شده است. مشهورترین این عبارت ها، Globe است که در گوشه اکثر ریلیزهای TV-Rip دیده می شود .

نسخه HDTV یا High Definition Television:

این نسخه از روی خروجی تلویزیون های کابلی یا غیر کابلی اچ دی (وضوح بالا) تهیه می شود. معمولاً لوگوی شبکه و یا اعلام برنامه ها که به صورت زیرنویسه رو روی تصویر مشاهده می کنیم. امروزه بعضی از فیلم ها و بیشتر سریال ها به این صورت منتشر می شوند. HDTV دارای کیفیت خوبیست و در خیلی از موارد از نسخه DVDRip دارای کیفیت بالاتری می باشد. البته با توجه به اینکه این نسخه دارای لوگوی شبکه و برخی زیرنویس های تبلیغاتی هست جدای از کیفیت بالا ممکن است برای خیلی از مخاطبین دانلودی جالب نباشد

سخه Web-DL:

در این نسخه، فایل بدست آمده از منابع آنلاین پخش فیلم که قابلیت دانلود رو دارن مثل iTunes و Amazon و … بدون هیچ گونه انکود شدن و دخل و تصرفی دریافت می شوند. تصاویر بدون هرگونه تگ، زیرنویس و نوشته هست و کیفیت صدای بسیار خوبی رو هم داراست. تقریباً بعد از کیفیت Bluray این نسخه بهترین نسخه برای مشاهده فیلم و یا سریال هست.

نسخه BDRip یا Bluray Disk Rip :

بلوری بهترین کیفیت نهایی از یک فیلم هست که کمپانی برای شبکه خانگی منتشر کرده. نسخه BDRip نسخه ای هست که به صورت مستقیم از دیسک بلوری انکود و منتشر میشه. کیفیت تصویر و سدای این نسخه بسیار بالا هست. برای دانلود فیلم کم حجم میتوانید از نسخه های BRRip که دارای حجم کمتری هستند استفاده کنید.

نسخه 3D

نسخه ۳D هم مخصوص تلویزیون های سه بعدی هست.

در پایان باید گفت که ترتیب کیفیت ها از پایین به بالا به گونه زیر می باشد:

CAM -> TS -> TC -> DVDScr -> R6 ->R5 -> DVDRip -> R2 -> R-> WEBRip -> HDrip -> BRrip -> BDRip -> 720p Webrip ->720p HDrip-> 720p Web-dl ->720p Bluray -> 1080p Web-dl -> 1080p Bluray

4.5/5

نوشتارهای هم پیوند

راهنمای استفاده :

  • نکته مهم: ترفند تماشای آنلاین فیلم هایی که لینک پخش آنلاین ندارند
  • چگونه یک پرداخت امن داشته و از طعمه هکرها در امان باشیم: راهنمای پرداخت اینترنتی امن
  • جهت دیدن بدون مشکل فیلم ها، به روزترین نسخه K-Lite (ویندوز) و BSPlayer (اندروید) را دانلود کنید.
  • جهت دانلود بی دردسر فایل ها در اندروید ADM ، در ویندوز IDM و در IOS اپ Documents پیشنهاد می شود!
  •  آموزش چسباندن صوت دوبله به فیلم: در Km Player، کلیک راست کرده، سپس گزینه Open آن گاه Load External Audio و در پایان فایل صوتی مورد نظر را برگزینید.
  • دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. رضایت شما هدف ماست.

نویسنده

( 3866 مطلب )

فیلم خوره

برچسب ها :

دیدگاه ها

( 8 )

  1. حسام
    حسام

    خیلی فیلم زیبا و خنده آدرس هست این فیلم فسیل و جا داره از عوامل و دستندرکاران این فیلم که زحمت کشیدن و این فیلم طنز رو ساختن تشکر و قدردانی بشه

  2. این دیدگاه حاوی اسپویل است و داستان فیلم را لو می‌دهد.
    اتابک
    اتابک

    تماشای فیلم ایرانی یعنی خودت رو فیلم کردی

  3. اتابک
    اتابک

    چرا فیلم فسیل پخش نمیشه اگه غیر قابل پاشه و هنوز ازش درآمد زدایی نکردید پس چرا تو سایت برای پخش و دانلود میزاریدش،بعد از عمری یه فیلم میخواستم ببینم خیلی کارتون درسته با این کارهاتون!
    اعصاب آدم رو خرد میکنید مردم که سرگرمی ندارن دلشون رو خوش کردن به این فیلم های مسخره و بی سر وته ایرانی @!اون هم پخش نمیشه،یعنی اگه جا فیلم ایرانی بریم مستند شبکه ۴رو نگاه کنیم خیلی بهتره

  4. این دیدگاه حاوی اسپویل است و داستان فیلم را لو می‌دهد.

    فیلم باحال

  5. زاهدی
    زاهدی

    روش قانونی برای دانلود فیلم وجود نداره که از عوامل فیلم دزدی نکرده باشیم؟

  6. Shanar
    Shanar

    توضیحات Dvdrip نوشته شده اما HdRip نه

  7. حسین
    حسین

    HDRip چیه؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟