پیج اینستاگرامی
بهترین صرافی ارز دیجیتال + 250 تتر جایزه

شهرزاد یا مدار صفر درجه ، به کدام رای می دهید؟

شهرزاد یا مدار 0 درجه، کدام یک؟ نگاهی به 2 شاهکار حسن فتحی

گرچه شهرزاد نمره قبولی می گیرد، ولی به دید نگارنده انتظارات از حسن فتحی بیشتر است. بدیهی ست که شهرزاد در مقایسه با سایر سریال های ساخته شده بهتر بود ولی در مقایسه با سریال های خود حسن فتحی خیر.مدار 0 درجه با اختلاف از شهرزاد بهتر است زیرا ...

شهرزاد یا مدار 0 درجه، کدام یک؟ نگاهی به 2 شاهکار حسن فتحی

شهرزاد یا مدار 0 درجه ، به کدام رای می دهید؟ / نگاهی به 2 شاهکار حسن فتحی

شهرزاد و مدار صفر درجه هر دو از سریال های حسن فتحی بودند که در فاصله ای 10 ساله، یکی در سال 84 و دیگری 94 ساخته شدند. در این نوشتار کوتاه کوشش شده است تا روند کاری این کارگردان از دید یک بییننده و نه یک متخصص هنری، بررسی شود.

مدار 0 درجه با اختلاف از شهرزاد بهتر است!

سریال مدار 0 درجه با این که 10 سال زودتر از شهرزاد ساخته شد ولی از بسیاری جهت ها بهتر از شهرزاد می باشد. نگارنده بر این باور است که مهم ترین پارامتر برای برتری یک فیلم یا سریال، جدای از بازیگران چهره و نمایش های پر زرق و برق، داستان آن می باشد و باید گفت که مدار، داستان و درون مایه بسیار منسجم تر، پیچیده تر و پخته تری نسبت شهرزاد داشت.

در هم تنیدگی ها، جذابیت ها و کشش داستانی که در مدار 0 درجه می دیدیم را کم تر در شهرزاد دیدیدم. تنها 4 یا 5 بخششهرزاد این چنین کششی داشت که بیننده را با حرارت و ولع به تماشایش جذب می کرد. به جز آن کش دادن های مصنوعی و الکی داستان بود. ولی مدار صفر درجه هر بخش و هر دقیقه اش جذابیت بی پایانی داشت.

یک سو، عشق پاک حبیب بود و سارا که از پاریس تا تهران و زندان گشتاپو و رژیم شاه ادامه داشت، و در سویی دیگر عشق عمیق و ناگسستنی سرگرد بهروز فتاحی و زینت الملوک جهانبانی و داستان های فرعی تر سعیده و تقی و…

به یاد دارم که پس از پایان پخش سریال، یکی از سایت های افراطیمهم ترینضعف آن را”غلظت عشق” دانسته بود! چیزی که می خواهم بگویم همین است ولی این را مهم ترین برتری آن می دانم… یک عشق ناب.

نازی ها و ایستادگی شارل دوگل و هوادارانش در دل پاریس، ایران زیر اشغال بیگانگان و جنگ و خونریزی و عشق و جنون و…. همه و همه پارامترهایی بودند که این سریال را تماشایی کرده بودند.

جنونی که در مدار صفر درجه بود اقتضای زمانه اش بود، دوران نابسامانی ایران پس از جنگ جهانی دوم و کودتا و دیکتاتوری و نابود شدن زندگی آدم های بی گناه.

پس چرا شهرزاد تا این اندازه هوادار داشت

شاید این را بتوان در دو برهان دید. یکی ورشکستگی سریال سازان و تلویزیون که در این برهوت شهرزاد تا این اندازه بزرگ می شود و جنجال به راه می اندازد. به سخن دیگر اگر زمان پخش این دو سریال را جابجا کنیم، نخست شهرزاد پخش شود و سپس مدار 0 درجه، آن گاه می دیدیم که شهرزاد در رده دوم توجه قرار می گرفت. و برهان دوم را هم می شود در پروپاگاندای تبلیغاتی دید. تبلیغات ویروسی و سترگ شهرزاد آن را به این جایگاه رساند.

سخن پایانی

گرچه شهرزاد نمره قبولی می گیرد، ولی به دید نگارنده انتظارات از حسن فتحی بیشتر است. بدیهی ست که شهرزاد در مقایسه با سایر سریال های ساخته شده بهتر بود ولی در مقایسه با سریال های خود حسن فتحی خیر.

اگر شما هنوز سریال مدار 0 درجه را ندیده اید، باید بگویم که یکی از بزرگ ترین شانس های زندگیتان را از دست داده اید. ولی هنوز هم دیر نشده است در پایان این نوشتار لینک دانلود سریال گذاشته شده است. باید خودتان را برای یک تراژدی غیرقابل تحمل دوست داشتنی و دق مرگ کننده آماده کنید!!! مدار 0 درجه تا واپسین درجه شما را تحت تاثیر قرار داده و باران و سیل اشک از دیدگانتان سرازیر می کند.

این سریال آن چنان عمیق و ژرف است که تا سر حد امکان شما را درگیر خودش می کند و گویی که به یک سفر تاریخی رفته اید. داستان ها و سرنوشت آدم هایش را از نزدیک لمس می کنید. شاید گمان ببرید که مبالغه آمیز باشد ولی از دید نگارنده مدار 0 درجه نه تنها بهترین سریال حسن فتحی که بهترین سریال تاریخ ایران است. این نگرش به همان زمان پخش شهرزاد نیز برمی گردد و به دلیل دور شدن و به پایان رسیدن شهرزاد نیست!

در ادامه چند سکانس برتر مدار صفر درجه را افزون بر دانلود کامل این سریال برای شما آماده کرده ایم.

نگارش شده به دست مدیر سایت کول دانلود

زینت الملوک جهانبانی:

«و حالا روزگار آرزوهای نجیب من دیگه سپری شده»

«این زندگی عجب معمای غریبیه، دیگه از فکر کردن بهش خسته شدم»

دانلود سریال مدار صفر درجه

بهترین سکانس های مدار صفر درجه

دانلود موزیک تیتراژ مدارصفر درجه

>>> دانلود فصل دوم شهرزاد

نوشتارهای هم پیوند

راهنمای استفاده :

  • نکته مهم: ترفند تماشای آنلاین فیلم هایی که لینک پخش آنلاین ندارند
  • چگونه یک پرداخت امن داشته و از طعمه هکرها در امان باشیم: راهنمای پرداخت اینترنتی امن
  • جهت دیدن بدون مشکل فیلم ها، به روزترین نسخه K-Lite (ویندوز) و BSPlayer (اندروید) را دانلود کنید.
  • جهت دانلود بی دردسر فایل ها در اندروید ADM ، در ویندوز IDM و در IOS اپ Documents پیشنهاد می شود!
  •  آموزش چسباندن صوت دوبله به فیلم: در Km Player، کلیک راست کرده، سپس گزینه Open آن گاه Load External Audio و در پایان فایل صوتی مورد نظر را برگزینید.
  • دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. رضایت شما هدف ماست.

نویسنده

( 3859 مطلب )

فیلم خوره

برچسب ها :

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

دیدگاه ها

( 3 )

  1. mahshidli
    mahshidli

    صد در صد مدار صفر درجه یک شاهکار بینظیر که همتا نداره

  2. آبی
    آبی

    ۱۰۰٪سریال مدار صفر درجه را بر شهرزاد ترجیح می دهم
    آنقدر زیباست که حد ندارد
    مخصوصا وباهم تأکید می کنم مخصوصا برجسته ترین شخصیتهای این سریال سرگرد بهروز فتاحی٬باآن جذبه وصلابت فوق العاده اش٬تیز بینی و شجاعتش٬وعشقی که به محبوبش داشت وغوغای نهفته درونش.
    وزینت الملوک٬زنی بی نهایت نجیب ودلربا٬صادق وفداکار.
    چقدر موقع فراق وهجران این زوج گریستم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟