پیج اینستاگرامی
بهترین صرافی ارز دیجیتال + 250 تتر جایزه

عباس کیارستمی در فرانسه درگذشت | روز 14 تیر 1395

عباس کیارستمی ظهر امروز (14 تیر) در فرانسه درگذشت

همشهری آنلاین اعلام کرد عباس کیارستمی فیلمساز برجسته ایرانی امروز (14 تیر) بعد از ظهر در فرانسه درگذشت. گفته می شود چند نفر از سینماگران برجسته ایرانی در فرودگاه امام خمینی برای انجام تشریفات در مورد کیارستمی راهی فرانسه هستند.

کیارستمی پس از چندی که در بیمارستان های تهران بستری بود، به تازگی برای ادامه درمان بیماری اش به فرانسه رفته بود که این رویداد رخ داد.

واكنش هنرمندان و چهره ها به درگذشت عباس كیارستمی

رضا كیانیان: “متاسفم …درست مثل اینكه پدرم پركشیده باشه”

پرویز پرستویی: “ایشان هم مثل علی حاتمی بی جایگزین خواهد بود…روحش شاد”

بهرام رادان: “جواهری از میان ما رفت، تسلیت به جامعه هنری.”

مهنازافشار: “«خبرت خرابتر کرد جراحت جدایی» باورکردنی نیست آقای کیارستمی خیلی زود بود برای ما، سینمای ما و ایران ما که دیگر شما را نداشته باشیم.

ترانه علیدوستی: “چه ضایعه ی وحشتناک و غم انگیزی… خداحافظ آقای کیارستمی…

كارن همایونفر: “تا ابد در نور باشی آقای كیارستمی، حتی نمی تونم چند كلمه بنویسم.”

اصغر فرهادی در گفت و گو با گاردین: من شوکه شده ام. دنیا مرد بسیار بسیار بزرگی را از دست داده است.

حسن فتحی: عباس كيا رستمی مرد اما سينمای او هرگز نخواهد مرد !

بیوگرافی و زندگینامه

عباس کیارستمی (زاده ۱ تیر ۱۳۱۹، تهران) فیلمنامه نویس، تهیه کننده، کارگردان، کارگردان هنری، تدوین گر و عکاس بین المللی اهل ایران است. او دارای لیسانس نقاشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

آثار وی با استقبال فراوان منتقدان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی هنری جهان روبه‌رو شده‌است.کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در عرصه سینما فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخته است.

از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به خانه دوست کجاست؟ (۱۹۸۷)، کلوزآپ (۱۹۹۰)، زیر درختان زیتون (۱۹۹۴)، طعم گیلاس (۱۹۹۷)، باد ما را خواهد برد (۱۹۹۹) و کپی برابر اصل (۲۰۱۰) اشاره کرد.

کیارستمی علاوه بر سینما در عرصه‌های دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی،چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال است. او را باید در زمره سینماگران موسوم به موج نوی سینما در ایران به شمار آورد.

خصوصیات و ویژگی های فیلم هایعباس کیارستمی

سبک کاری وی

سادگی، استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستندگونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان، شاعرانگی و نیز مکالمه شخصیت‌ ها در خودرو برخی از ویژگی‌های فیلم‌های کیارستمی است.

کیارستمی برنده چندین جایزه بزرگ سینمایی است. کیارستمی تا به حال پنج بار نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شده است که سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دوره جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس موفق به دریافت این جایزه شد.

زندگی شخصی

کیارستمی در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد. نخستین تجربه هنری او نقاشی بود او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد تا آن جا که در سن ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقه نقاشی برنده جایزه شود. وی اندکی پس از این کامیابی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد.

او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تامین هزینه های زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد. کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسه دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی های بازرگانی پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت.

از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسه شیطان ساخته محمد زرین دست بود. طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساخته مسعود کیمیایی را او انجام داد.

مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسوولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت. در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند.

آغاز شهرتعباس کیارستمی

عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است. کیارستمی از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶ روی هم رفته ۱۵۰ آگهی بازرگانی برای تلویزیون ایران ساخت. او تا پایان دهه ۱۹۶۰ آگهی آغاز فیلم‌هایی همچون قیصر ساخته مسعود کیمیایی و طرح کتاب‌های کودکان را انجام داد.

تیتر سایت روزنامه کوریره دلاسرا، از ایتالیا و خبرگزاري فرانس 24 برای درگذشت کیارستمی

تیتر سایت روزنامه کوریره دلاسرا، از ایتالیا و خبرگزاری فرانس 24 برای درگذشت کیارستمی

ازدواج و زندگی مشترک

کیارستمی در ۱۹۶۹ با پروین امیرقلی ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۲ از او جدا شد. آن‌ها از این پیوند صاحب دو پسر به نام‌های احمد زاده ۱۹۷۱ و بهمن ۱۹۷۸ شدند. فرزند دوم او بهمن کیارستمی در سال ۱۹۹۳ در سن ۱۵ سالگی مدیر فیلمبرداری و کارگردان شد و فیلم مستند سفری به دیار مسافر را ساخت.

داوری در جشنواره‌ها

کیارستمی در بسیاری از جشنواره‌های فیلم به عنوان داور حضور داشته است که می‌توان از جشنواره فیلم کن در سال‌های ۱۹۹۳، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ به عنوان برجسته‌ترین آن‌ها یاد کرد. همچنین در سال ۲۰۰۵ سرپرست داوران در بخش دوربین طلایی جشنواره فیلم کن بود.

او در سال ۱۹۸۵ در جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۰ در جشنواره فیلم لوکارنو در ۱۹۹۶ در جشنواره فیلم سن‌ سباستین، در ۲۰۰۴ در جشنواره فیلم سایو پایولو، در ۲۰۰۷ در جشنواره فیلم کاپالبیو به عنوان سرپرست داوران و در سال ۲۰۱۱ در جشنواره فیلم کاستندورف صربستان به داوری پرداخت. او در بسیاری از جشنواره‌های فیلم در سراسر اروپا مانند جشنواره فیلم استوریل پرتغال، به طور مرتب حضور دارد.

ده فیلمساز برتر آسیا

کیارستمی و فیلم کلوزآپ ساخته وی، در جریان بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان ۲۰۱۵ در رده‌بندی برترین هنرمندان و فیلم‌های قاره آسیا، در میان ۱۰ هنرمند و اثر شاخص قاره قرار گرفتند. عباس کیارستمی در فهرست ۱۰ کارگردان برتر سینمای آسیا، پس از یاسوجیرو اوزو و هو شیایو-شین در رده سوم برترین‌ها قرار گرفته است.

آکیرا کوروساوا، ساتیا جیت رای، وونگ کار وای، اپیچاتپونگ ویراستاکول، جیا ژانکه، کنجی میزوگوچی و ادوارد یانگ رتبه‌های بعدی این رده‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.

کاریکاتور مانا نیستانی برای درگذشت عباس كیارستمی

کاریکاتور مانا نیستانی برای درگذشت عباس كیارستمی

ششمین کارگردان برتر جهان

روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۱ در گزارشی فهرست ۴۰ کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا را منتشر کرد. عباس کیارستمی در مکان ششم این لیست و بالاتر از بسیاری از چهره‌های نامدار سینما همچون دیوید کراننبرگ، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، پدرو آلمودوار و گاس ون سنت قرار گرفت.

عشق به ایران و میهن

کیارستمی از جمله کارگردانانی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران در کشور باقی‌ماند. او بر این باور است که تصمیم به ماندن مهم‌ترین تصمیم او برای زندگی حرفه‌ای اش بوده است. او می‌گوید که حضور همیشگی اش در ایران و ملیت ایرانی اش توانایی او در ساخت فیلم را دو چندان کرده است، وی در این باره گفت: «اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه ای که در سرزمین مادری اش می‌تواند بدهد نیست. این یک قانون طبیعت است. فکر می کنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم.

«مثل یک عاشق» کیارستمی سومین فیلم برتر قرن شد

عباس کیارستمی عضو آکادمی اسکار 2016 شد

بیماری

در تاریخ ۷ فروردین ۱۳۹۵ خبرگزاری آفتاب خبر بستری شدن عباس کیارستمی را بر روی وب گاه خود درج کرد. کیارستمی در پی شدت گرفتن مشکلات جسمی، با نظر پزشکان معالج در بیمارستان بستری شد. در تاریخ شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ خبرگزاری ایسنا خبری مبنی بر این که عباس کیارستمی از سرطان دستگاه گوارش رنج می برد منتشر کرد.

کیارستمی به دلایل متعدد، از جمله خونریزی داخلی، چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت. اولین عمل، عمل جراحی درمانی بود. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفت و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است. در ادامه روند درمان وی رو به پیشرفت گزارش شده و طول درمان بنا به تشخیص تیم معالج برای کنترل شرایط بیماری، عباس کیارستمی در خواب مصنوعی به سر می‌برد.

به گفته مشاور وزیر بهداشت یک تیم پزشکی باتجربه پیگیر درمان عباس کیارستمی است و همچنین حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت به ملاقات کیارستمی رفت و از نزدیک روند درمان او را دنبال کرد. علیرضا تابش، مجید رجبی معمار، علیرضا زالی، حجت‌الله ایوبی، رضا میرکریمی و علی مرادخانی نیز در ابتدا به عیادت او رفتند.در ۱۵ فروردین نیز بیماری سرطان وی تکذیب شد. در ادامه برای بازتاب اخبار بیماری و سلامتی وی کانال تلگرامی با عنوان «اخبار مربوط به روند درمانی عباس کیارستمی» هم راه‌اندازی شد.

عشق به ایران و میهن - دلیل عباس کیارستمی برای ماندن در ایران پس از انقلاب

تسلیت رییس جمهور فرانسه به مناسبت درگذشت کیارستمی

به گزارش خبرنگار بانی فیلم از پاریس، فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه با انتشار یادداشتی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و مرگ او را برای سینما تاثربرانگیز دانست. اولانددر یادداشت خود نوشته است: کیارستمی عمیقا تاریخ سینما را متاثر کرده است او همچنین شاعر و عکاس هم بود…. همچنین در خبری دیگر اعلام شد که وزیر امور خارجه فرانسه نیز درگذشت عباس کیارستمی تسلیت گفت. او در پیام خود خبر درگذشت عباس کیارستمی را بسیار اندوه بار خواند.

پیکر کیارستمی جمعه به تهران می آید

رسانه های جهان تحت تاثیر خبر درگذشت کارگردان «خانه دوست کجاست»

بیشتر رسان های فرانسه در کنار رادیو و تلویزیون این کشور، مطالب و گزارش های درگذشت کیارستمی را منتشر کردند. رسانه های آلمانی نیز از جمله روزنامه اشپیگل، دی سایت و دی ولت و سایت رادیو آلمان ضمن بازتاب خبر درگذشت عباس کیارستمی، از وی به عنوان چهره ای تاثیرگذار در تاریخ سینمای ایران یاد کردند.

کیارستمی در سال ۲۰۱۴ نشان دکوراسیون علوم و هنر اتریش را از ان خود کرد. روزنامه دی ولت آلمان نیز این جمله کیارستمی را تیتر کرد: «اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی‌دهد، اگر هم بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه‌ای که در سرزمین مادری خود می‌تواند بدهد، نیست.» به نوشته دی ولت، کیارستمی این جمله را پس از ماندن خود در ایران و ترک نکردن این کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد. این روزنامه ادامه می دهد: کیارستمی چهره ای با نفوذ در سینمای کشور خود بود که از یک هفته گذشته برای درمان بیماری در فرانسه بستری شد.

مارتین اسکورسیزی هم درگذشت کیارستمی را تسلیت گفت

به گزارش ایرنا، مارتین اسکورسیزی در پیامی که در اختیار نشریه «هالیوودریپورتر» قرار داد، نوشت: «با شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی عمیقاً غمگین و بهت‌ زده شدم. او یکی از هنرمندان کمیاب با دانشی ویژه از جهان بود، که ژان رنوار به خوبی بیان می‌کند؛ «حقیقت همواره سحرآمیز است.» این جمله برای من خلاصه مجموع کارهای خارق‌العاده کیارستمی است.

سازنده فیلم سینمایی «گاو خشمگین» تصریخ می کند: برخی از آثار او به عنوان مینیمال یا مینیمالیست یاد می‌کنند، اما در حقیقت ماجرا کاملا برعکس است. هر صحنه از «طعم گیلاس» یا «خانه دوست کجاست؟» سرشار از زیبایی و شگفتی است، که با لطافت و بردباری ضبط شده است.» اسکورسیزی می افزاید:

«عباس را از ۱۰ یا ۱۵ سال پیش می‌شناختم.انسان بسیار خاصی بود: آرام، باوقار، فروتن، فصیح، و بسیار هوشیار، که به گمان من هیچ‌چیز را از دست نمی‌داد. به ندرت مسیر ما به هم می‌رسید، و من همیشه از این رویداد نادر خوشحال می‌شدم. او یک مرد اصیل و یکی از بزرگترین هنرمندان ما بود.»

یادداشت شهاب حسینى در سوگ عباس کیارستمى

عباس کیارستمی عزیز. تو همواره برای ما الگویی ملموس و قابل استناد برای خود ساختگی، استقلال اندیشه، و ترسیم شخصیت جهانی و قابل افتخار و احترام بودی.

به راستی تو در حافظه تاریخی ما، جاودان خواهی بود. همواره از تو به عنوان نخستین پرچم دار جهانی عزت سینمای این مرز و بوم یاد خواهیم کرد و راهت را در جهان اندیشه ادامه خواهیم داد.

تنها لحظه ای به خود بالیدم که نامم را در کنار نامت، در ادامه راهت، برای سربلندی این سرزمین دیدم هر چند که تو نیز شایسته، تقدیر نشدی و درک احوالت تحمل گرانبار آن را بر من آسان تر کرد. و میدانم دنیا برای تفکر دانایانی چون تو هر روز تنگ تر میشود و پرواز اندیشه ات سخت تر و سقف برایت کوتاهتر.

بنابراین با اینکه دلمان از عروجت میگیرد و برای دیدن و شنیدنت تنگ میشود اما حضور حالت را در جهان نا محدودیت ها شاد باش میگویم. وصالت را تبریک و بازگشت قطره زلال وجودت را به اقیانوس عشق الهی برایت نوش و گوارا آرزومند و امیدوارم. از شاگردان غیر حضوری محضر استادانه ات،

سید شهاب الدین حسینی.

ژان لوک گدار :

“سینما با دیوید وارک گریفیث آغاز می‌شود و با کیارستمی پایان می‌یابد.” ” مردی که شبیه هیچکس نبود “

>>>دانلود فیلم های عباس کیارستمی

نوشتارهای هم پیوند

راهنمای استفاده :

  • نکته مهم: ترفند تماشای آنلاین فیلم هایی که لینک پخش آنلاین ندارند
  • چگونه یک پرداخت امن داشته و از طعمه هکرها در امان باشیم: راهنمای پرداخت اینترنتی امن
  • جهت دیدن بدون مشکل فیلم ها، به روزترین نسخه K-Lite (ویندوز) و BSPlayer (اندروید) را دانلود کنید.
  • جهت دانلود بی دردسر فایل ها در اندروید ADM ، در ویندوز IDM و در IOS اپ Documents پیشنهاد می شود!
  •  آموزش چسباندن صوت دوبله به فیلم: در Km Player، کلیک راست کرده، سپس گزینه Open آن گاه Load External Audio و در پایان فایل صوتی مورد نظر را برگزینید.
  • دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. رضایت شما هدف ماست.

نویسنده

( 3849 مطلب )

فیلم خوره

دیدگاه ها

( 0 )

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟